måndag 9 november 2009

bakning på G

Farsdag, en dag då man frirar alla pappor. Egentligen vet jag inte varför man man gör de ialla fall.

Min Pappa ville att jag sku baka något till hans dag så jag gjorde det.


Här är receptet på min


choklad och gräddtårta.

ingredienser:
4 ägg
2 dl socker
1 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver
1½ msk kakao

Annat bra att veta:
- En rund form som har diametern ca 24 x 24 cm (smörja den med smör och häll i skorpsmulor så att de täcker hela formen)
- Ungnen ska vara på 175 grader
- Kakan ska vara i ugnen ca 40 minuter
- Man kan fylla tårtan med vad man vill men jag fyllde den med 1 dl grädda utblandat med äppelsylt.
- Hade 1 dl grädde på som dekoration


Gör så här:
- Vispa ägg och socker pöösigt och läänge (ju längre du vispar desto bättre blir smeten)
- Blanda vetemjölet, potatismjölet, bakpulvret och kakaon i en skål och rör om så att de blandas.
- Rör försiktigt ner mjölblandningen i smeten och var noga att de blandas
- Häll upp smeten i formen och sätt in den i mitten av ugnen, vänta på att den ska bli klar och ta ur den ur ugnen.


När kakan var klar tog jag den ur ugnen, läg den svalna av och tog ut den ur formen. Delade upp kakan i 3 delar så jag fick 3 delar.


När jag sedan delat upp den blötte jag ner kakan med mjölk så den inte ska bli så torr och fyllde den med gräddblandningen. Satte delarna på plats och sedan tog jag den vanliga grädden och började smeta ut den på kakan så den täckte alla ställen. Till sist för att göra den lite snyggare rev jag choklad och strödde över de på tårtan.


så här blev resultatet:


Smaklig måltid

1 kommentar:

  1. Ser ju fint ut det där :D

    sv, jag kommer ta vaccinet har jag bestämt mej för nu. Ifall jag blir sjuk så kan jag ju enkelt smitta min dotter. Så det blir att ta vaccinet för vårt efet bästa. :)

    SvaraRadera