tisdag 23 mars 2010

Planering

Planering är ett viktigt ord.
Eller kanske inte självaste ordet är viktigt, MEN ordets betydelse är viktig att förstå vad innebär.

Planering för mig. Jag förstår inte riktigt ordet planering, ett så lätt ord kan vara så svårt att förstå innebörden utav.
Att planera är något av de svåraste jag kan göra.
Att planera.
Att kunna tänka, kunna tänka framåt, att kunna tänka på va man ska göra.
Att planera.
Att planera, kunna planera rätt är ännu svårare att göra.


Jag vill kunna planera rätt. Försöka kunna förstå att de tar längre tid än planerat. Att kunna planera till en viss dag men kunna utföra planeringen innan beräknat. De är saker jag skulle vilja kunna. Men jag skulle kunna göra detta, planera och utföra de bara jag skulle vilja.
Viljan.
Ett annat ord som är lätt att förstå men svårt att veta vad betyder.
Vilja.
Vilja kan betyda många saker. Men för mig betyder vilja att vilja göra något utav sig själv. Inte alltid men oftast.

Att vilja planera rätt och att vilja utföra planeringen. De finns ett samband. Ett samband som är viktigt att kunna hantera. Att hantera oplanerade saker, att planera egna handlingar. Att kunna planera men inte ifrån en planering.
De är vilja. Att göra saker av sig själv.


Lathet finns också. De är inget viktigt ord att som man ska bör kunna. Lathet är bara ett dumt ord. Eller ännu dummare är innebörden av lathet.
Att inte orka, att inte vilja göra saker, att vara lat.

Jag har både viljebesvär och planeringsbesvär.
Latheten är för stark. Den tar över min vilja att orka planera.
Latheten är dum. Den är dominerande. Men egentligen tror jag på att jag inte har viljan att vilja ibland. Ibland vill man vara lat och inte göra någonting åt det. Att helt enkelt vara lat.
___________________________________________________

De är säkert ingen som förstår vad jag har skrivit här, jag har bara filosofisegrat i mina egna funderingar kring några ord och så.

Men nu ska jag samla min vilja och orka planera och inte vara lat :)

hejs Aina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar