lördag 3 april 2010

Påsk bak

Idag har jag bakat en liten påsktårta ^^
Den är inte påskig men de får vara en påsktårta i vilket fall :D


Bottnarna är gjorda på ett recept som är:
2 ägg
1 dl socker
Vispa ägg och socker pösigt, riktigt fluffigt alltså

½ dl vetemjöl
½ dl potatismjöl
1 tsk bakpulver
Jag satte i lite kakao för att få dem lite brunare.
Blanda ihop dessa ingredienser och sila ner dem i äggsmeten. Vänd ner dem till de blir en slät smet.

Grädda i 40 minuter i mitten av ugnen på en värme av 175 grader.


Jag delade sedan på bottnarna och fuktade dem med juice.

Jag vispade ihop snömos (inge socker i snömosen) och blandade ihop en blåbärsröra som bestod av blåbär som jag värmde tills de blev geggiga, sedan blandade jag ihop hallonmarmelad och de blev smaskens :D

Fuktade extra mycket de översta locket eftersom de blev lite torrare.


Spacklade tårtan med vanlig snömos.

Jag testade att använda sockerpasta. De är liknande marsipan men utan mandel och de är mer flexibelt att dra i. Denna sockerpastan var brun och smak av choklad.



OBS: Det är viktigt att man INTE använder florsocker under sockerpastan som man gör med marsipanen. Man ska ha potatismjöl eller maizena.


Sedan hävde jag över sockerpasta locket på den spacklade tårtan och fixade till att den blev någorlunda slät och fin.

För att göra rosor så gjorde jag först 7 små bollar. Plattade till dem rätt tunt. Och satte dem som på bilden.

Jag rullade sedan ihop Plattorna och klöv rullen på mitten. Då får man två rosor. forma till rosbladen.

Sedan garnerade jag tårtan med smält mörkchoklad. Och satte fast rosorna på tårtan med hjälp av smältchoklad klickar.

Jag önskar alla mina bloggbevakare ev riktig GLAD PÅSK!

1 kommentar: