lördag 2 oktober 2010

Hjorten jobb

Igår och idag kväll jobbar Aina på hjorten (för er som inte vet så är hjorten en övningsrestaurang för elever så man får lära sig bättre)



Igår kväll så skulle jag jobba ihop med "Henka" och ni kan tänka er en storväxt kille med en stor käft ^^
Först lagade jag och han en beasås och man vispar och rör en massa i den och de är ett kritiskt läge. Och han sa att han måsta ha hjälp att röra för han sku bli trött och så kommer jag med kommentaren "Är du klen eller?"
Han skratta och sa att jag var den första som har kallat han klen ^^


Efter beasåsen gjorde vi potatismos och den blev rätt okey, inte så bra men den gick och äta.
Beasåsen och potatismosen skulle vara till hans fiskrätt (de var inte en ändå som ville ha fisk den kvällen men..)

Läraren som var i köket (minns inte hans namn) frågade om jag och Simone (som andra 2:an som var i köket) om vi gillade fisk. Och de gjorde vi ^^
Efter ett tag kommer två fiskbeställningar in, ingen förrätt så den skulle ut med en gång. ÄNTLIGEN skulle de hända något på fisksidan, Henka sa åt mig att värma på potatismosen och bryna grönsaker och kål, vilket jag gjorde med Simones hjälp.
Han fixade fisken och sedan lade han upp allt snyggt på två tallrikar. Allt var perfekt och när Henska skulle sätta dem i luckan kommer läraren och säger "Fint jobb, de är bara att hugga i Aina och Simone". Henkas min kommer jag inte att glömma. Han såg ckockad ut och lite småfull i skratt när han fick reda på att han hade lagat kvällsmiddag för mig och Simone.
Vi gick och åt och de var riktigt gott :)
Så såg typ min kväll ut igår. Det var 9 kockar i köket (TOK för många men de var såna som jobbade in timmar) Så de fandes inte så mycket att göra under kvällen. Vi fick åka hem tidigt. Så jag var hemma 22.00 prick :)


Hoppas denna dagen blir lika "bra" så jag kan njuta av lite helg innan jag måste plugga häcken av mig till samhälla provet på måndag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar