måndag 4 oktober 2010

Kanelbullarnas dag

Idag är det kanelbullens dag. Jag hade totalt glömt bort de tills jag glodde på expressens hemsida.
Trots att jag har feber och int mår så bra så ville jag ha en kanelbulle och med lite "halv gammal" jäst i kylen så bestämde jag mig för att baka bullar.
Dessutom gillar jag utmaningar och Lina och Jonas har typ sagt att de absolut inte går att baka bullar nere hos mig så jag måsta se om de stämde eller inte.

Lagade dubbelsats av bulldegen och lät den jäsa till dubbel storlek och sedan bakade jag ut mina bullar. Här ser ni hur hela min diskbänk är full av utkavlad bulldeg (dessutom blev det lite tjockt på vissa ställen för hade int mer plats att kavla ut på)


Sen när jag hade kavlat ur degen, smetat på gegga, rullat ihop och skurit till bitar satte jag bullarna på jäsning i min trappa. (jag tror trappan är som gjort för jäsningställ)



Letade upp mina AÖ handdukar som jag använde till jäsningsdukar som är från min farmor. Eftersom hon hade internalisera AÖ och jag har också det så fick jag ärva dukarna från henne.



Lagade 4 special bullar med passionsfrukt i och de första bullarna jag smakat som är SURA! ^^ awsome :D



Mina klara kanelbullar under duk ^^

Bullarna kanske ser små ut. men de är rätt stora, bara formarna som är extremt stora.
här har ni en jämförelse med min hand och hur "stora" bullarna är ^^



De blev hyffsat goda ^^ :) Duger i alla fall ^^

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar