torsdag 21 oktober 2010

Tur i "oturen" vecka

Veckans händelser.

Eldar uppe i sovrummet ihop om lite värme.
Två bilder ifrån när jag placerade värmeljus i luckan för att de sku värma upp skorstenen för att förminska att de röker in. (de rökte inte in) :)



Igår sku jag åka från yrkes när vi vart där och haft lektion, sku till åhr på ett möte (som aldrig blev av) och när jag kommer i "backen" vid körskolan så finns de ett vägskäl i backen till vänster om man kommer ifrån vår skola. Ialla fall kom jag från andra hållet och körde lagligt och när jag skulle passera förbi de där vägskälet så kör de en bil rak ut där ifrån utan att titta eller något, jag tvärnita och fick svänga in på andra sidans körfällt för att inte krocka och bilchauffören såg helt skräckslagen ut men de gjorde jag också, sen lät jag henne köra ut föra mig, för jag vågade inte köra förbi henne.

Idag
när jag skulle åka och hälsa på mormor så var de lite halvmörkt ute och jag körde 50km/h på vägen som leder till mormor, för er som inte vet är de en asfalterad kringelikrokväg med max fart 70km/h.
Ialla fall så kommer jag tuffande och ska köra i en kurva så hoppar det fram ett mamma råddjur och hennes två killingar, och eftersom det var så halvtaskigt mörker såg jag dem först när jag var riktigt nära dem, satte foten på bromsen och riktigt nitade för att inte köra över dem. De klarade sig.

Sedan när jag skulle köra hem så var jag observant på om de skulle komma fler rådjur så jag kommer till en raksträcka och kör då också 50km/h och mitt i allt står de en STOR älg på vägen!! Då tvärnitade jag också, såg den först lite försent men ändå i tid för att hinna bromsa. Sedan lunkade älgen vidare.

Jag fortsatte mig körning ihop om att komma hem (vilket jag också gjorde) men så ser jag ett rådjur hoppa upp på vägen och jag stannar i tid, väntar en låång stund för att se om de kommer flera. Men efter en stunds väntande ger jag upp och börjar köra. Precis när jag ska åka förbi där mammarådjur stod hoppar hennes killing upp ur diket och framför min bil, som tur var inte farsen så hög och jag hinner tvärnita IGEN.

Såg totalt 16 rådjur på vägen till mormor och tillbaks.

1 kommentar:

  1. oj oj oj mycket djur, tur att allt gick bra..de är alltid mycket djur längs mormorvägen..

    SvaraRadera